Înainte de a începe dieta AIP

Alimente anti inflamatorii. Ce mănânc eu?
20 iulie 2020
Omletă cu legume la cuptor
24 iulie 2020

Orice lucru este realizabil 100%, atât timp cât ai ambiție și un scop bine definit, dar sunt câteva lucruri pe care trebuie să le ști înainte de a începe dieta AIP. Mai ales că aceasta dietă este destul de restrictivă. Și trebuie luat în calcul intensitatea și gravitatea afecțiunii pe care o ai. S-ar putea să nu fie nevoie să faci schimbări majore și să fi extrem de restrictiv.

Cel mai important este ca această dietă să nu devină un factor de stres, pentru că stresul o să strice ceea ce a construit dieta. Inițial o să ai impresia că nu faci nimic bine. Că nu mănânci ce trebuie, cât trebuie, când trebuie sau că faci totul aiurea. Ei bine e ceva normal. Acordă-ți timp să înveți. Pentru că se vor produce mute schimbări în organismul tău și trebuie să ai răbdare să le înțelegi.

 

 

  1. La început o să te simți mai mult rău decât bine

 

E destul de neplăcut să ști că pentru a te simții mai bine trebuie mai întăi să te simți rău. Și asta cel puțin o perioadă. Însă nu este rău. E un semn că organismul se detoxifică. Bacteriile din intestine mor și întreg microbiomul se schimbă. Ceea ce dă de multe ori simptome și stări diferite de la om la om. Printre cele mai comune sunt amețelile, o ușoară ceață, schimbarea stării de spirit, epuizare, dureri de cap, iritabilitate, balonare, diaree sau constipație sau ambele. E o listă destul de lungă, dar toate sunt procese normale. Ideal ar fi să te odihnești cât mai mult în primele 2-3 săptămâni. Orice ai putea să experimentezi în această perioadă este normal deoarece corpul încearcă să se adapteze la un nou stil de viață. Ideea este să nu te sperii și să nu renunți. Pași mici în fiecare zi.

Sfatul meu este să ți o cură cu argilă albastră sau cărbune activ pentru a absorbi toxinele și la nevoie să iei bicarbonat de sodiu pentru acidul în exces.

În momentul când bacteriile mor, aciditatea din stomac va crește, însă nu e ceva ce să dureze.

 

  1. Nivel scăzut de carbohidrați

 

Știu că dieta Keto sau Low Carb este foarte la modă în perioada aceasta, dar să ți și dieta AIP și dieta ketogenică, poate provoca prea mult stres pentru corpul tău. Pentru că și dieta keto are efectele ei secundare, este restrictivă și destul de greu de ținut așa că mai bine să ne concentrăm doar pe dieta AIP la început. Asta bineintles dacă nu ești deja pe o dietă ketogenică de ceva vreme și o stăpânești

pentru că o să te simți obosit și epuizat din cauza nivelului scăzut de carbohidrați. În primele săptămâni sfatul meu este să adaugi niste carbohidrați cum ar fi cartofii dulci, fructele, plantainele (sau banane), dovleacul etc.

Dacă tot în această perioadă ai probleme cu nivelul glicemiei și simți că fluctuează pe parcursul zilei, evită fructele uscate sau alimentele de un dulce intens.

 

  1. Nivel scăzut de acid în stomac

 

Acest lucru va interveni probabil cam după câteva săptămâni de la implementarea dietei. Ceea ce mulți oameni confundă cu aciditate ridicată în stomac, pentru că are aproximativ aceleași simptome, este defapt aciditatea scăzută. Balonarea după fiecare masă, gazele, râgâitul, constipația, oboseala vor fi în mare simptomele acidității scăzute. Mulți oameni tratează aceste simptome cu inhibitori de pompă protonică sau antiacide însă nu este indicat. Defapt avem acid în minus nu în exces. Este normal pentru că vei consuma mai multe legume, carne, proteine, lucruri care sunt mai greu digerabile datorită cantităților mai mari de fibre.

Sfatul meu însă este să iei un supliment de enzime sau HCL. Cel mai bun este Betaină HCL și Pepsina. Aceasta ar trebui să fie suficient. Însă și aici depinde de sensibilitatea fiecăruia și aici ar trebui căutat mai în detaliu. Eu nu am putut lua deoarece sunt pe tratament cu Prednison iar enzimele ar eroda și mai mult stomacul, însă dacă nu ai această problemă și nici nu suferi de gastrită, le recomand cu încredere.

 

 

  1. Îți afectează viața socială

 

Cred că este un aspect destul de dureros faptul că nu o să mai poți participa la ieșiri sau la mese festive. Cele mai multe evenimente sau întâlniri sunt legate de luarea mesei și a gătitului. Ieșitul în oraș la pizza sau o bere va deveni o activitate de domeniul trecutului. Cel puțin temporar. Și nu te minți că ești destul de puternic să reziști tentației. Probabil 1% din noi reușesc la început această performanță.

Aici ai mai multe strategii pe care le poți aplica. Găsește alte activități ca motiv pentru a te întâlnii cu prietenii sau familia. Când mergi în vizită la rude anunță despre dieta ta și de lucruri pe care le poți consuma. Informează-ți prietenii. Cu siguranță vor sări în ajutorul tău să te susțină. Și ține minte e ceva TEMPORAR. Odată ce intri în remisie, boala iți va permite să mai adaugi din alimentele dragi.

 

  1. Frica de a nu mânca un aliment interzis

 

Frica este reală și nu trebuie să devină o obsesie. Foarte ușor poate deveni un factor de stres ceea ce vrei să eviți. Nu lăsa frica să devină o boală în sine.

Este normal să mai greșești, însă prin faptul că greșești, înveți și în timp vei stăpânii dieta mult mai ușor. Nu se va întâmplă nimic greșit în cazul în care consumi un aliment interzis din greșeală. Fi doar prudent.

 

  1. Pregătește și prepară

 

Un lucru extrem de important este să nu ramai niciodată descoperit, când simți că îți e foame. Pentru că atunci e cel mai ușor să calci pe bec și să mănânci ce nu trebuie. Însă merită să fi pregătit.

Poți avea mâncare în frigider sau congelator, un fruct ce iți poate salva ziua, sau o pungă cu fructe uscate, semințe care te pot scăpa pentru câteva ore.

 

  1. Dieta pe termen scurt

 

Țin să subliniez că dieta AIP trebuie ținută maxim 3 luni în funcție de gravitatea bolii. Timp în care e posibil să te simți slăbit din cauza faptului că organismului îi lipsesc anumiți nutrienți. E ca un fel de post în care corpul tău se resetează. După această perioadă este important să începi să reintroduci unele alimente dar să fi atent la semnalele pe care ți le transmite organismul. S-ar putea să mai fie unele sensibilități însă acestea vor dispărea în timp. Cerealele fără gluten (precum orezul sau quinoua), unele semințe și nuci sau chiar ouă ar putea fi reintroduse.

 

 

În mare parte cam acestea sunt principalele lucruri la care să te aștepți de la dietă și să ți cont de ele. Cel puțin temporar și doar la început. Un alt lucru ce trebuie menționat este să te pregătești cu uneltele necesare pentru bucătărie. Însă pentru asta voi discuta despre cele mai bune alegeri într-un alt articol.

Pentru orice întrebare sau sfat, sunt aici pentru tine.

Toate cele bune!!!