Condimente și ierburi aromatice în dieta AIP

Rețetă pentru lipii fară gluten
26 iunie 2020
Renunță la medicamente #1 – Fără Prednison – Începutul
1 iulie 2020

Condimentele și ierburile aromatice dau în proporție de 70% gust mâncării. Așa că dacă ai impresia că dieta AIP este una fadă și lipsită de gust sau plictisitoare, citește în continuare. Voi trece peste toate condimentele și mirodeniile pe care le putem folosii când ținem această dietă.

Una din cele mai mari frici, pe care o aud cel mai des, din cauza căreia oamenii nu au curajul să înceapă dieta, este aceea că dieta AIP va fi plictisitoare, cu feluri repetitive de mâncare, complicată de făcut, lipsită de gust și formă, etc. Și da, așa este la început, până înveți mersul lucrurilor și ce este potrivit pentru tine și familia ta. Ca orice lucru nou, la început e greu până te obișnuiești. Odată ce ai învățat rețete și combinații de gusturi, va fi mult mai ușor.

Să încep cu ce e mai ușor.

 

 

Condimentele și ierburile care NU sunt permise.

În primele saptamâni evită condimentele pe bază de semințe. De la semințe de fenicul, muștar, piper, chimen, susan, ienibahar, etc. După câteva luni, când consideri că boala e sub control sau în remisie poți încerca să introduci treptat unele din ele.

Tot ce provine din familia solanaceelor, sau familia din care fac parte ardeii, chilli, cartofii, roșiile și vinetele. Asta include boiaua, amidonul de cartofi, fulgi de chilli, sosuri de roșii, roșii uscate sau oricare ingredient din această clasă.

Toate acestea ar putea fi incluse și în mixuri de mirodenii deci când cumperi un mix din magazin fi atent la ingrediente. Eu personal îmi fac mixurile acasă din ierburi permise.

 

Iar acum lista condimentelor „bune” în dieta AIP

Nu am să menționez toate condimentele și mirodeniile posibile însă le voi aminti pe cele mai comune și de impact, care se găsesc foarte ușor. Trebuie să menționez faptul că în această dietă sunt multe ingrediente pe care nu le folosim în mod normal (cel puțin eu nu le foloseam). Din păcate sunt multe pe care nu le vom găsi nici în magazine însă se pot achiziționa de pe magazinele naturiste online.

 

 

  1. Ceapa și usturoiul.

Fie că sunt sub formă de pudră, deshidratate sau proaspete, ceapa și usturoiul sunt condimentele de bază în mâncărurile noastre. De la sosuri sau marinate până la a le consuma în salate proaspete, dau gust și aromă oricărei preparat.

Atenție însă persoanele cu stomac sensibil, cu gastrite sau ulcere (ca mine) nu e recomandat să se folosească foarte mult și des deoarece irită mucoasa gastrică. Eu am evitat aceste condimente timp de 5 luni până am început să le tolerez.

  1. Busuiocul.

Busuiocul dă o notă de prospețime mâncării. Se folosește cel mai des în preparatele italiene, însă e folosit și în cele tailandeze sau asiatice.

Folosit proaspăt dă o aromă mai aparte mâncării. De preferat să folosiți plantele proaspete, condimentele proaspete și verzi deoarece dau mai multă aromă. Și întotdeauna adăugați frunzele la finalul gătitului pentru o aromă mai puternică.

  1. Foile de dafin.

Sunt de asemenea baza oricărei supe sau tocănițe. Cel puțin așa au devenit la mine. Fie că e supă de pui sau legume, tocană de vită sau miel, frunzele de dafin sunt excelente. Nu uita să le pui la fiert chiar la început și să le scoți la finalul preparării sau le poți scoate în momentul servirii.

  1. Coriandrul.

Coriandrul uscat nu este un condiment foarte popular sau cunoscut. Eu l-am desoperit în urmă cu puțin timp și îl folosesc în combinație cu alte ierburi în supe și tocănițe. Are un gust dulceag ce dă către lemn dulce însă întregește o mâncare. Îl mai folosesc și pe cartofi dulci la cuptor sau în marinat la pui și pește.

  1. Scorțișoara.

Da am început să folosesc scorțișoară în tocănițe, mai ales cea de vită. Dă o anume căldură mâncării care îți aduce aminte de Crăciun. Se poate folosi și în preparatele puțin mai acrișoare. Mai adaug scorțișoară în băuturi cu lapte de cocos, sau compot de mere, pere sau gutui. Merge de asemenea în supele de dovleac, însă eu nu sunt mare fan a acesteia.

  1. Cuișoarele.

Cuișoarele au un gust intens și înțepător. Folosesc mai mult varianta uscată și nu adaug foarte multe. Merg în combinație cu merele și portocalele și de asemenea se folosesc mai mult toamna și iarna.

  1. Mărar.

Tot timpul cel proaspăt, folosit în preparatele cu varză, supe sau salate, marinatele de pește sau pui și ca atare pe salate sau garnituri.

  1. Ghimbir.

Ghimbirul e substituentul perfect pentru piper. E înțepător și foarte aromat. Folosesc ghimbir proaspăt la preparatele la abur, ceaiuri, băuturi sau freshuri. Ghimbir uscat sau pudră la marinate pentru pui și vită chiar și porc dacă e o rețetă asiatică.

Ghimbirul e foarte versatil și merge la aproape orice fie că sunt preparate dulci sau sărate. Merge presărat și pe mere sau pere coapte consumate ca desert.

  1. Pătrunjel.

Pătrunjelul de asemenea este foarte des folosit în aproape orice preparat. Supe, tocănițe, în marinate sau ca atare. Eu am început să îl folosesc la fiecare masă adăugat peste orice cu puțin ulei de măsline pentru un adaos de vitamina C. Nu folosesc chiar la fiecare preparat însă la cele cu legume la abur sau călite, întotdeauna.

Pătrunjelul rădăcină este de asemenea un excelent amplificator de gust în supa de pui sau vită împreună cu țelina rădăcină.

  1. Menta.

Menta proaspătă e superbă. Aroma proaspătă și aerată poate fi folosită în preparate grecești cu miel sau în fresh-uri sau smoothy-uri și bineînțeles în ceaiuri.

  1. Rozmarin

Aromă intensă și proaspătă. Eu îl folosesc doar în marinatele pentru pește și pui și uneori presărat peste legume la cuptor sau grill. Merge bine însă cu orice proteină la cuptor. Și rozmarinul este o plantă foarte versatilă. De asemenea am observat că are un gust mai intens și plăcut folosit proaspăt și pus la începutul gătitului.

  1. Salvia

Salvia e puternic aromată de aceea o folosesc în cantități mici peste pui sau porc făcut la cuptor. În același timp nu sunt mare fan al salviei. Am încercat să adaug și în rețete de pâine sau fursecuri, să presar peste lugume însă nu prea e pe gustul meu. Merită încercat însă.

  1. Tarhon

Știu că tarhonul mergea excelent în supele de fasole sau mâncărurile de cartofi, însă nu ne mai putem atinge de ele așa că eu îl folosesc la marinate foarte des, la pui, pește și porc. De asemenea când fac o supă de vegetale îmi place să adaug cât mai multe ierburi pentru o explozie de gusturi.

  1. Cimbru

Cimbru și salvia am observat că merg foarte bine împreună dimineața, pentru preparatele de la micul dejun. Adaug cimbru în chifteluțele de dimineață împreună cu pătrunjel proaspăt și sare de mare. O minunăție. Însă merge bine la orice.

  1. Turmeric

Pudră sau proaspăt tumericul dă culoare și gust mâncării. Se folosește în tocănițe cu carne sau în fresh-uri. Eu îl mai folosesc și la marinate.

Atenție să nu folosești prea mult deoarece e foarte intens la gust.

  1. Vanilie

Vanilia nu e neapărat un condiment însă are multe proprietăți antiinflamatorii și o aromă foarte intensă. Eu folosesc vanilia la preparate de pui și în compoturi. Am încercat și în unele preparate asiatice. Deci nu e o regulă. Folosește vanilia oriunde crezi că se potrivește.

  1. Cacao crudă

Da. Cacao. Pudră sau boabe dar neapărat crudă. E unul din super alimentele care au o grămadă de proprietăți și pe care eu o folosesc ca și condiment. Cacao crudă e ca un bonus al acestei liste. Am descoperit-o nu demult și am început să o folosesc zilnic. Până și peste legume. Însă cel mai des în băuturi.

Conține doze mari de magneziu și antioxidanți. Bun pentru oase, articulații, circulație și multe altele.

E un condiment amărui și se poate folosi și la marinate. Merită încercat.

 

 

CONCLUZIE

Cam acestea ar forma o mică listă care sare în ajutorul tău. Acesta e topul meu, al ingredientelor ce dau gust mâncării. Sunt aromate, proaspete și ușor accesibile. Cu siguranță am ratat câteva, dar ar fi interesant să aflu ce ați folosit și voi.

Eu mi-am făcut și câteva mixuri care merg bine în orice situație. Mic dejun, prânz sau cină. Mix aromatic sau mix fresh. Mixul de mic dejun este o combinație din cimbru pătrunjel și cacao. Știu sună foarte ciudat însă e foarte sănătos și delicios. De aceea vă încurajez să testați. Fiecare gust e diferit.

Un mix general e cel de pătrunjel + mărar + cimbru + sare

Pentru marinate pune pătrunjel + ghimbir + tarhon + sare

Pentru supe foi de dafin + pătrunjel verde + coriandru + sare

Pentru marinat de pește rozmarin + cimbru + oregano + sare

Și lista poate continua.

Lasă-ți imaginația să zboare.

Toate cele bune!!!